A Covid ráébresztette a cégeket:
a család közös ügy!
haromkiralyfi.hu / 2021.10.21.
A cégek stratégiai szinten kezdtek gondolkodni a családok jó közérzetéről
A mentális egészség a jól teljesítés feltétele
A családbarátság lett a rugalmasság szinonimája
A telephely nem számít többé, a kötődés lett a kooperációs hajlandóság meghatározója
A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom munkaerőpiaci programja, a Balansz Program a Magyar Nemzeti Bank támogatásával másodelemzés keretében vizsgálta a pandémiás helyzetre adott céges családbarát megoldásokat. Alapként a tavalyi „Az Év Családbarát Vállalata – különleges időkben” című pályázatra érkezett mintegy félszáz kis-, közép- és nagyvállalat által küldött anyagok szolgáltak.
A MUNKAHELY MÁRA ALKOTÓ MUNKAKÖZÖSSÉGGÉ VÁLT
Nem feltétlenül a földrajzi hely, hanem az emberek közötti kötődés lett a valós összetartó erő. A cégek nagy hangsúlyt fektettek a kommunikációra és a kollégák visszajelzéseinek begyűjtésére a pandémia első napjától kezdve. A személyes irodai találkozások csökkenésével a munkahelyen is érvényes lett a minőségi idő-szemlélet, és az a törekvés, hogy a közös idő a csoportkohéziót is szolgálja. Ugyanakkor a motiváció kiemelt munkáltatói feladat maradt.
A CSALÁD KÖZÖS ÜGY
A stratégia, a döntéshozás és az igények felmérése szempontjából is lényeges a férfi és női szempontok bevonása a sikeres családbarát kultúra építéshez.
AKI JÓL VAN, JÓL TELJESÍT!
A mentális egészség a munkaképesség alapköve. Mára egyre több vállalat gondoskodási palettáján szerepelnek Munkavállalói Segélyszolgálati Programok Magyarországon is. Ami meglepő, hogy mára trenddé formálódott, hogy a vállalatvezetők stratégiai szinten gondolkodnak a munkavállalók családosként megélt élethelyzeteinek támogatásáról. Az elmúlt évekhez képest jelentős energiát és figyelmet kap a GYED/GYES-ről visszatérők reintegrációja, és kifejezetten jellemző, hogy egyre több munkáltatóhoz részmunkaidőben térhetnek vissza a kismamák, ha igénylik ezt. A versenyszférában számos cég növelte az apaszabadság törvényileg meghatározott, 5 napos keretét.
„Minden cég vezetésének át kell gondolnia saját vállalati kultúráját, a munkahely mint fizikai környezet és a munkavégzés helyszínének jelentését és jelentőségét. A családbarát vállalatok mint alkotó közösségek ebben is előnyben lesznek, de a rugalmasság igényének munkavállalói oldalról jövő nyomása miatt és a digitalizáció segítségével ez kötelező feladat minden szervezetnek”
– összegezte a kutatás tanulságait Ujvári Enikő, a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom alelnöke, a Balansz Program vezetője.
ÚJ SZABÁLY A RUGALMASSÁG!
A siker mintázatát keresve, a pandémia évében beadott minden pályázatban szembeötlő a rugalmas szó gyakorisága, melyet ezúttal tekinthetünk a családbarátság kifejezés szótári alakjaként. A családbarát cégeknél a rugalmas munkavégzési formáknak szélesebb köre és nagyobb arányban volt jelen a pandémia előtt, mint a magyar átlag. Sokan említették a jövő terveik között, hogy a pandémia alatt bevezetett család- és emberbaráti intézkedéseiket, a munkavégzés rugalmasabb kereteit szeretnék megtartani a járványveszély elmúltával is.
A tudás forrásai (összefoglaló) |
A tudás forrásai (részletes) |
Bővebb információ: Ujvári Enikő, a Balansz Intézet vezetője, Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom alelnöke ujvari.eniko@haromkiralyfi.hu